maandag 27 juni 2011

What time is it ?

Hey allemaal,

We beginnen deze blog met een kleine mededeling. Vorig weekend is de oud-president van Zambia gestorven. De hele week werd aangekondigd als periode van nationale rouw en alle activiteiten moesten wijken. Zo werden de sportwedstrijden tussen de scholen die deze week moesten doorgaan verplaatst naar volgende week. Wij wilden ook dit weekend eens naar een ‘nachtclub’ gaan in Kasama want dat hebben we nog niet geprobeerd :) en het is de moment want Patrick zijn ouder broer Mario is weer even op bezoek dus we hebben een lokale gids, maar het zal dus niet voor deze week zijn.
De oud-president Dr. Chiluba is verder bekend/beroemd/berucht voor de enorme sommen geld die hij van Zambia gestolen heeft maar hij wordt in het nieuws al de hele week geprezen alsof hij God hemzelf is… en dan vragen ze zich af waarom dit land zo arm blijft, maarja. De begrafenis is komende maandag en hopelijk is daarmee de ‘soap’ ook afgesloten, het belooft nog een heel gedoe te worden!

Dit even ter inleiding :), verder was het een heel leuke en hopelijk voor de kinderen ook leerrijke week,  enjoy!


Maandag 20/06/11

In de voormiddag zijn we nog maar eens in het kantoor van de directie beland, ze zijn ons al beu gezien denk ik :). Met het overbrengen van onze speeltuigen van Zuid-Afrika naar Zambia hebben we namelijk nogal wat taksen moeten betalen, die vermeden hadden kunnen worden… een lang verhaal… met als resultaat dat we nu gaan proberen om via de school en opnieuw de PEO (Provincial Education Officer) deze taksen terug te vorderen. Veel papierwerk en waarschijnlijk gaat het te lang duren maar wie niet waagt …
Mathijs ging alleszins mee met Mr. Mwenya (directeur) om een babbeltje te doen met de PEO en te weten te komen wat we nu precies moeten doen om de taksen terug te krijgen. Zoals verwacht een hele papiermolen, meer nieuws hierover als er vorderingen zijn!
Ik heb me na de ‘vergadering’ bezig gehouden met het entertainen van enkele kleinere jongetjes… een beetje 10-bal, een beetje voetbal, … leuk en rustig.

In de namiddag verzamelen we best een grote groep kinderen om nog eens echt 10-bal te spelen, heel fijn! Daarna spelen we ook nog vlaggenroof en 123-piano.

123 Piano!

 
Het is goed dat we de gewone spelen nog eens opfrissen want met al dat geregel voor het speeltuintje zijn die spelletjes een beetje op de achtergrond verdwenen… en de kinderen blijven zich er heel goed mee amuseren!

Een leuke dag!

Onze dag werd ’s morgens wel even ontsierd door het feit dat de oude schommel die we hebben gemaakt al stuk is… alé, de schommel is niet stuk maar we hadden duidelijk gemaakt aan de kinderen dat ze enkel rustig en met niet te veel volk tegelijkertijd op de schommel mogen schommelen, omdat we het frame niet vertrouwen en omdat ze er sowieso anders met veel te veel gewicht opspringen en veel te zot doen. Wat blijkt, de volledige cementen blokken die wij rond de vier poten van het frame hebben gegoten zijn al uit de grond gekomen! Ze moeten er tijdens het weekend dus echt wel te hard op geschommeld hebben, spijtig. We kunnen het hen ergens ook niet kwalijke nemen want er wordt hen nooit aangeleerd om respect te hebben voor wat ze krijgen en om dan ook voorzichtig met nieuwe dingen om te gaan, ze hebben hier niets begeleiding, zeker niet tijdens het weekend, maar toch waren we best teleurgesteld.
We hebben de schommel nu afgebonden zodat ze er niet op kunnen schommelen. Volgende week gaan we de huidige betonnen blokken, nog eens in beton gieten en we gaan rond etenstijd proberen om aan alle kinderen duidelijk te maken dat ze meer zorg moeten dragen voor hun speeltuintje...we zullen zien wat er nog van komt, maar ook dit kan weer een les zijn voor hen, laten we hopen dat ze er uit leren!


Dinsdag 21/06/11

HOE LAAT IS HET ? We wilden deze week een klokje knutselen, maar wat nut heeft het een klokje te knutselen als de meeste kinderen geen klok kunnen lezen. De voor- en namiddag houd ik me bezig met in stoepkrijt klokken op de grond te tekenen en verschillende kinderen – vooral oudere leerlingen – te leren hoe je de klok leest.


 
Blijkbaar leren ze hier ook wel de klok lezen in grade 7 maar er wordt – zoals met alle leerstof hier – niet al te veel aandacht aan besteed. Verder heeft hier zo goed als geen enkel kind een horloge dus ze oefenen het kloklezen ook nooit. En als er dan eens iemand een horloge heeft, is het vaak een digitaal. Verder leven ze hier eerder met de stand van de zon dan met de wijzers van de klok :) (misschien kunnen we daar in België soms wel een voorbeeld aan nemen J ).

Toch waren ze allemaal (de oudere leerlingen dan toch) heel geïnteresseerd om bij te leren! Vaak was het ook zo dat ik aan een kerel vroeg of hij wist hoe hij de klok moest leren, jah jah, I know, was het antwoord. Maar als ik hem dan een uur tekende, bleek al snel dat hij het niet wist. In heb begin schaamden sommige leerlingen zich wel. ‘Een bende stoere kerels die de klok niet kunnen lezen’. Maar van zodra ze merkten dat ze niet de enige waren, waren ze echt geïnteresseerd en wilden ze het ook echt leren. Het was een heel gezellige dag waar ik zelf heel veel voldoening uit gehaald heb en de kerels van bij ons op school zijn echt super dankbaar, tof!

De klok leren lezen!

Terwijl ik met bezig houd met de oudere leerlingen, houdt Mathijs de kleintjes bezig. We hadden nog heel wat ballonnen liggen die op moesten, en dus krijgt iedereen nog eens een hoedje aangeboden! En zelfs daarvoor schuiven de grote jongens zonder problemen aan :).




 

Woensdag 22/06/11

Omdat we de kinderen hadden beloofd om op donderdag nog eens een filmpoging te doen en ons knutselwerkje van de week te ingewikkeld is om met een film te combineren, hebben we de knutseldag even een dagje verschoven.

We helpen de kinderen vandaag met het maken van een klok, in de buik van een beer. Er komt nogal wat teken- en knipwerk aan te pas, niet zo gemakkelijk voor de meeste kinderen. Het was aardig druk, op de hele dag hebben we 65 kinderen geholpen hun beertje te maken, nu kunnen ze dus proberen om de klok te leren lezen.

Eerst het voorbeeld overtekenen.

Dan knippen.

Er wordt alleszins al de hele week over het uur gepraat, dus dat is goed! Het was een fijne, drukke dag met met momenten meer knip-hulp-werk voor ons dan voor de kinderen. We laten elk kind eerst wat proberen en geven wat tips, zo leren ze weer wat beter werken met een schaar. Maar als we zien dat ze bijna de benen van onder hun beertje knippen, dan grijpen we toch in en helpen een handje.

twee afgewerkte beertjes!
Een leuke dag, die weer omgevlogen is!


Donderdag 23/06/11

Donderdag werd voor de gelegenheid filmdag en jawel we hadden geluk, want er was de hele dag stroom! ’s Morgens kwamen de kinderen al op ons af gelopen, vandaag gaan we Spiderman kijken :)! In de voormiddag hadden we ‘Spiderman 3’ en ‘Home Alone’ opgezet (we hadden twee laptops bemachtigd). Home Alone bleek ouder en trager dan we dachten dus in de namiddag werd er opnieuw Spiderman 3 gekeken, maar op de tweede laptop toonden we Peter Pan, wat toch wat meer succes had :).

Veeeeeel volk!


 
Voor de kinderen was het een super leuke dag, ze krijgen namelijk zo goed als nooit de kans om iets ‘nieuws’, leuks, anders te zien. Voor ons was het eerder saai, vandaar dat we tijdens de middag en ook af en toe tijdens de film met enkele kindjes nog wat stoepkrijt hebben opgewerkt.

Voor de kinderen zeker een geslaagde dag, Spiderman was zeker hét gespreksonderwerp! Ons gevoel is iets minder omdat we niet zo actief bezig zijn geweest, maar de kinderen hebben weer genoten, dat is het belangrijkste! Ze vroegen al achter een volgende filmdag, we stellen het nog even uit, misschien is dit wel iets om nog eens een zaterdagvoormiddag voor naar school te komen, we zullen zien. 


Vrijdag 24/06/11

De lessen zijn weer aan het verschuiven en dus was er in de voormiddag nog wel redelijk wat volk om mee te spelen. Mathijs leidt het 10-bal spel in goede banen :) terwijl ik een gesprek heb met een oudere leerling. De gebarentaal blijft echt wel concentreren want hun handen gaan zo snel, maar ik begreep toch echt wel veel!

In de namiddag hadden we de jongere en oudere kinderen verzameld en in 6 teams verdeeld. Helemaal klaar voor onze ZAMBIA – BELGIË quiz. We begonnen met een wereldkaart. Eerst tonen waar België ligt, en Zambia om vervolgens Europa aan te tonen. Ze leren al snel wat bij, want er zijn er niet veel die ‘Europa’ kennen.

Eens goed en wel begonnen met onze quiz en 3 vragen ver, komt de onderdirecteur de eetzaal binnen. We moeten er uit want er komt weer maar eens iemand praten over vanalles tegen de kinderen. Echt wel balen, want we hadden leuke groepen gemaakt en waren goed van start gegaan. De kinderen – vooral de ouderen – vinden het wel geweldig om bij te leren over België, dus we hopen dat we de teams terug rond de tafel krijgen komende maandag om onze quiz af te maken!

Voor de geïnteresseerden, de quiz gaat over de officiële taal van Zambia en België, België heeft een koning en Zambia een president, in België eten de meeste mensen vaak pattatten en in Zambia eet iedereen nshima, … Zo hopen we de kinderen enkele verschillen aan te tonen en hen wat bij te leren over zowel België als Zambia. Vandaag hebben ze al geleerd dat België 25 keer in Zambia past, zo klein! :)). We kijken er naar uit om maandag onze quiz verder te zetten.


Zaterdag 25/06/11

Een gewone zaterdag … wat inkopen doen … wat voorbereiden voor maandag én een cake bakken voor morgen. We hebben namelijk een heel tijdje geleden reclame gemaakt voor onze tweede internationale namiddag die morgen plaatsvindt. Iedereen moet iets lekkers meebrengen en wij hebben alvast voor brownies en cake gezorgd.


Zondag 26/06/11

De dag van de internationale namiddag!  We hadden al een aantal afmeldingen voor vandaag, maar we gingen toch zien en hopen dat we wat volk bijeen zouden krijgen.  Uiteindelijk waren er maar zo’n 15 vrijwilligers aanwezig.  Niet zoveel als vorige keer dus, maar het was toch leuk om nog eens wat andere vrijwilligers te zien en nog eens wat bij te babbelen!
Er waren ook een deel Peace Corps vrijwilligers daar en ze hadden ons ’s avonds uitgenodigd voor een feestje in het thema ‘Bright and Tight’!  Vorige keer toen het thema ‘Cowboys en indianen’ was dachten we dat ze ons voor de gek aan het houden waren, maar deze keer wisten we wel beter en trokken we toch maar onze bright en tight outfit aan om even dag te gaan zeggen!  Het was nog wel gezellig maar we hebben het toch maar niet te laat gemaakt!


Dat was het voor deze week!  Nu gaan we weer richting school voor weer een leuke speeldag in de stralende zon!


Veel groetjes

Hanne en Mathijs!




Project mogelijk gemaakt door steun van 'European Voluntary Service'



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten