donderdag 5 mei 2011

Malawi is geweldig!!!

Malawi is geweldig !

Hey allemaal,

Het is al een tijdje geleden dat we nog van ons hebben laten horen, maar jawel, we zijn veilig en wel terug thuis in Kasama geraakt en hebben een fantastische reis achter de rug!

We gaan proberen de hoofdpunten in dit verslagje weer te geven maar willen alvast zeker vermelden dat Malawi een absolute aanrader is! Het heeft voor ieder wat wils. Je kan er gaan wandelen in de bergen, genieten van de uitzichten op de plateaus of lekke lui aan één van de mooie stranden van ‘Lake Malawi’ gaan liggen. Verder is het ook ideaal om met een eigen auto te doen, aangezien alle hoofdwegen mooi zijn aangelegd. Wij hebben ons met het openbaarvervoer - lees: minibusjes en ‘matola’s’ (in de open laadbakken van trucks met veel te veel volk en bagage achterin) – verplaatst.

Zo legenden we namelijk 5.115 km af en zaten we 99 uren op de bus. Het ging wel want de afstanden in Malawi zijn redelijk klein (in Afrikaanse normen). Maar je wordt het toch beu om steeds te wachten tot het busje vol zit, overal te stoppen en steeds opgepropt te zitten.
Al was het zeker ook een ervaring om te reizen zoals de lokale mensen zich daar ook altijd moeten verplaatsen. We hebben dus heel wat afstand afgelegd maar zijn zeker niet vergeten te genieten van de plaatsen die we bezocht hebben!

Onze reis begon eigenlijk in Lilongwe (hoofdstad van Malawi) al hadden we er toen al 1.625 km en twee volledige busdagen opzitten.

In Lilongwe zelf valt niet veel te zien, voor de meesten is het gewoon een transit-stad, maar aangezien wij er toch een rustdag hadden ingebouwd zijn we gaan kijken naar het ‘Lilongwe Wildlife Centre’. Hier komen van over de hele wereld dieren terecht die gered zijn uit gevangenschap. Ze worden, indien mogelijk, terug voorbereid op vrijlating in één van de wildparken van Malawi. Toch begint het al een beetje op een zoo te lijken aangezien er intussen al heel wat dieren zitten die wegens hun verwondingen of wegens te lange gevangenschap nooit meer kunnen worden vrijgelaten.
Het grote verschil met een zoo is dan weer dat de dieren niet ten toongesteld worden, ze hebben een vrij groot gebied om zich in uit te leven. We kregen een interessante rondleiding en het is gewoon leuk dat er zo’n groot stuk beschermd groen is in het midden van de hoofdstad.

Verder zijn we in Lilongwe nog naar de ‘Tabacco auction floors’ geweest. Dat was echt indrukwekkend! Per voormiddag worden er in deze hallen 10.000 zakken tabaksbladen van max 120 kg verkocht. Het was gigantisch en best indrukwekkend om te zien. We kregen een zeer goede uitleg van één van de medewerkers en stonden allebei een beetje met onze mond vol tanden. Malawi is de grootste exporteur van tabaksbladen in de Zuid-Afrikaanse landen en zo’n 60 procent van het bruto binnenlands product van Malawi wordt beheerst door de tabak.
We konden voorts ook volgen hoe de koop er aan toe ging. Één man zegt de prijs van een zak tabak en de kopers kunnen dan hoger of lager bieden en met tekens wordt er dan aangegeven wie de zak gekocht heeft. Maar dat gebeurt allemaal zo snel… een apart wereldje en zeer interessant om eens gezien te hebben!

Na lilongwe zetten we onze reis verder richting het zuiden waar we stoppen in Dedza. Het is een klein dorpje waar eigenlijk niet veel te zien valt, maar het is bekend voor de vele rotstekeningen die er gevonden zijn. We bezoeken er de ‘Mphunzi’-rotstekeningen. De omgeving is heel mooi om te wandelen en ons openbaar vervoer heen was zeker de moeite. Met een minibusje geraakten we enkel op een 30min van de rotstekeningen, de rest hebben we vervolgens gedaan met de fietstaxi, iets typisch in Malawi :).

We voelden ons net ‘Vlaanderen Vakantieland’-reporters :-D, of terug kindjes op een paardje op de kermis :-D. Echt wel grappig. Verder vonden we de rotstekeningen best teleurstellend. Ze waren vaak niet goed bewaard, of zo oud dat ze heel abstract waren en je er dus als niet-kenner niet veel in ziet… maar het was een leuke wandeling!

Na Dedza was Mulanje onze volgende grote stop. Op de heenweg konden we in het minibusje reeds genieten van alle theevelden die zich in de omgeving van Mulanje uitstrekken. Gigantische oppervlaktes alleen maar theevelden, heel mooi en rustgevend.

In Mulanje was het uiteraard onze bedoeling om de berg ‘Mount Mulanje’ te beklimmen. Alles is er super goed geregeld voor rugzaktoeristen en nadat we een gids en een porter (jawel, iemand die jouw valies naar boven draagt – met valies de berg in trekken is echt wel te vermoeiend!) hadden aangeduid gekregen waren we er helemaal klaar voor! Na 4 uur wandelen bereikten we onze hut op zo’n 2.100 meter hoogte. Het ‘Skyline’ pad dat we hadden gekozen was echt wel stijl maar het gaf ook bijzonder mooie uitzichten!

Eens boven is het echt wel genieten van de rust en het uitzicht! We komen bovendien nog twee groepjes Belgen tegen. De eerste twee zijn in België met de jeep vertrokken en rijden tot Zuid-Afrika en hebben al heel wat interessante verhalen te vertellen (geïnteresseerden kunnen terecht op hun blog: tot-hier-en-verder.blogspot.com). De tweede groep waren mensen die studenten sponsorden in Malawi en nu een rondreis deden om al hun studenten te bezoeken. Een gezellige avond onder Belgen, echt tof!

Ontwaken met zo’n uitzicht echt tof! Aangezien ons reisschema wat vol zit, is het voor ons alweer tijd om naar beneden te wandelen, hier komen we zeker nog terug!
Op de terugweg plonsen we nog in een natuurlijk zwembad dat ontstaan is onder een waterval. Echt zwemmen kunnen we het helaas niet echt noemen, het water is zo koud dat we er maar enkele seconden in kunnen blijven.

Vanuit Mulanje reizen we door naar Zomba.  Het Zomba plateau is heel goed bereikbaar, je kan er met de auto helemaal bovenop rijden. We hebben geluk een lift heen en terug te krijgen want anders heb je – indien geen eigen vervoer – een dure taxirit aan je been. Op het plateau kan je vervolgens genieten van verschillende mooie uitzichten. We hebben niet héél veel tijd maar kunnen toch enkele geweldige uitzichten mee nemen. We kunnen kijken tot aan Mount Mulanje… waaw, betoverende uitzichten van hierboven, amai!
We overnachten vervolgens op het plateau in een hutje waar we voor de tweede keer deze reis op een houtvuur ons potje koken, midden in de natuur, echt wel zalig!

Een korte stop in één van de betere wildparken van Malawi. Het ‘Liwonde National Park’. We doen er een korte Kano-safari, iets wat we nog nooit gedaan hadden. Vele nijlpaarden, wat aapjes en vele verschillende vogels. Interessant en zo rustig, een leuke ervaring.

Als we aankomen in Cape Maclear zijn we zo blij… de weg er naartoe blijkt namelijk niet zo vanzelfsprekend als je geen eigen vervoer hebt, maar we zijn er geraakt! Na al het wandelen zijn we op het rustpunt van de reis gekomen. Lekker niks doen en relaxen aan het meer van Malawi.
Mooie zonsondergang, relax sfeertje, lekker fris water… genieten!

Op ons verblijf komen we nog in contact met een Nederlander – Gerrit - die half verhuisd is naar Cape Maclear en er zich bezig houdt met verschillende projectjes voor het dorp. Zo laat hij twee keer per week op groot scherm een film zien voor de kinderen van het dorp. Als de kindjes tv zien is het vaak enkel geweld of sex dat ze te zien krijgen, hij probeert nu de grote disneyfilms allemaal te laten zien. Aangezien de kinderen niet veel Engels spreken, maakt hij steeds eerst een filmpje van een lokale jongen die het verhaal van de film volledig vertaalt in het Chichewa, zodat de kinderen de film kunnen volgen. Hij laat ook vaak eenvoudige cartoons zien en de kinderen vinden het geweldig! Toen wij gingen kijken zaten er zeker een 100tal kinderen en nog eens een 50tal groteren of ouders geboeid te kijken. Verder is hij al bezig met zijn volgende project en dat wordt een speeltuin in het dorp. Gerrit heeft verder een wijnhandel en de opbrengst van de verkochte wijn gaat ook naar het project. Echt wel een leuk initiatief. Het project noemt ‘Tipezananso’ en meer info vinden jullie normaal op www.tipezananso.nl.

Voor de volgende relax-dagen trekken we naar Nkhata Bay. Met Pasen aan het strand liggen, meer moet dat toch niet zijn? Ook hier kan je je zonder moeite in of langs het water leggen, en genieten van het niks doen. Nkhata bay is populairder geworden dan Cape Maclear, vooral omdat het bekend staat voor zijn feestjes en blijkbaar ook voor het verkrijgen van wiet :-D. We waren niet echt in de feeststemming… we gingen dus meer op zoek naar de rustige plekjes, die er zeker nog steeds wel te vinden zijn!

De reis is voorbij gevlogen en we komen al aan bij onze laatste bestemming: Livingstonia, een klein stadje in de aanloop van het Nyika plateau. In het stadje zelf blijkt niet veel te zien, het is een beetje een teleurstelling al kan je er wel heel op het gemak rondwandelen en hangt er een aparte sfeer. Maar ons verblijf in Livingstonia maakt alles goed! We zijn er verbleven in ‘Lukwe Eco Camp’ een verblijf dat gerund wordt door … jawel, een Belg! Als we uit onze hut kwamen keken wij uit op één van de uitlopers van het Nyika plateau met in de verte het Lake Malawi als achtergrond, ECHT wel zalig. Ook hier hadden we gerust nog enkele dagen langer kunnen genieten van de rust, het uizicht en het uitzonderlijk goede eten! Zoals de naam van het verblijf doet vermoeden, worden alle groenten maar ook de thee en de koffie,… zelf gekweekt, de tuin is als een labyrint…echt wel sjiek!

Spijtig genoeg is het alweer tijd om terug naar Zambia te vertrekken. We hebben super hard genoten van onze vakantie maar kijken er toch ook al naar uit om de kindjes van de school terug te zien!

We zijn in Lusaka nog Mathijs zijn ouders van het vliegtuig gaan afhalen. Zij zitten momenteel in Livingstone en komen ons volgende week vergezellen in Kasama. Het was leuk hen terug te zien en ze hadden meer bagage bij voor ons en voor de kindjes op de school dan voor zichzelf :).

De komende week hebben we een beetje rust ingepland. En we gaan eens snuffelen tussen al het nieuwe spelmateriaal zodat we de kinderen volgende week op school weer kunnen verrassen met nieuwe spelen en activiteiten.

Zo, dat was het alweer, onze poging om in het kort onze vakantie weer te geven :). We zijn helemaal klaar voor het nieuwe schoolsemester en willen nu al iedereen bedanken voor het leuke spelmateriaal en andere leuke verrassingen! Het gaat zeker goed van pas komen!

Veel groetjes!

Hanne en Mathijs

Project mogelijk gemaakt door steun van 'European Voluntary Service'

1. Alleen nog maar snel even de foto's bekeken, en WHAAAHW!!!

2. nu het verslag gelezen... en geen whaaw meer maar gewoon sprakenloos!!! Zalig!
    Heel veel groetjes van ons allemaal!!!!
    xxx Jools,Geert en Nele en dikke lek van Ammo :o)