vrijdag 18 februari 2011

African Music under African Skies !

KARIBU!

'Sauti Za Busara'! African music under African skies...
Het verslagje van onze twee weekjes Zanzibar... Zon, Zee en Afrikaanse ritmes!

Vrijdag 4/02/11

Om 1u ‘s nachts zouden de loketten aan het station opengaan… wachten wachten en om kwart voor 2 is er dan toch beweging. Terwijl we staan aan te schuiven komt een kerel ons uit de rij plukken en jawel, hij is één van de twee kerels met wie we een treincompartiment gaan delen, even later krijgen we ook het ticket, super en een grote oef dat het in orde gekomen is!

De trein zou om 3u moeten aankomen en vertrekken in Kasama… maar we zijn heel blij als we om half 5 eindelijk kunnen opstappen, snel installeren en oogjes toe want doodmoe van al dat wachten!

Zaterdag 5/02/11

Om 8u ’s morgens wakker. Mathijs heeft goed geslapen, ik iets minder, die trein die klinkt echt af en toe alsof die volledig uit elkaar gaat vallen! Mafin, we smeren ons een boterhammeke en zijn vertrokken voor de komende …. Uren, wie weet hoeveel :). De twee Zambianen  (Steven en Simon) die bij ons liggen vallen gelukkig goed mee en babbelen ook af en toe wat, waardoor de tijd toch iets meer vooruit gaat.

Onze twee Zambiaanse reiskompanen, Steven en Simon.

Verder is het nodig toch nog wat te rusten want we zijn nog niet helemaal bekomen van de slapeloze nacht!
Als we op ontdekkingstocht door de trein gaan, komen we twee vriendelijke Nederlandse koppels tegen die al redelijk wat reizen achter de rug hadden. We wisselen tips uit en krijgen van hun best wat nuttige info over Malawi.
Middageten: ‘kip met rijst’ avond eten: ‘kip met rijst’ wel lekker maar toch wat ééntonig :), we sluiten de avond af in de ‘bar’ van de trein waar we met enkele Peace corps vrijwilligers uit andere delen van Zambia praten.

Zondag 6/02/11

treinweetjes

-Dit wordt een reis met toch wat déja vu momenten, aangezien we ook vorig jaar op dezelfde trein zaten (weliswaar in de andere richting :)). Het verschil tussen eerste en tweede klas is trouwens dat er in eerste klas best nog wel af en toe gepoetst wordt :), verder is het echt wel hetzelfde.
-Als de trein ergens stilstaat duiken er van overal mensen en kinderen op met allerhande dingen te koop. Mathijs had zin in een banaan maar hij had de prijs verkeerd verstaan, hij gaf 500 Shilling (= 25 eurocent) en kreeg 12 bananen, veeeel te veel dus, lachen lachen en dan maar de bananen aan de vriendelijke Nederlanders uitdelen :).

Tegen de middag zouden we het ‘gamepark’ in Tanzania doorkruisen en dus is het tijd om voor het raam te gaan zitten, in de hoop wat dieren te zien… wachten en kijken maar er valt niets te zien tot we lekkere verse kokosnoten kopen en terwijl we een poging doen ze uit te eten...

Verse kokosnoten, hmmm!

zien we op 10 meter afstand een giraf voorbij komen. Net nu we niet meer aan het opletten waren uiteraard! We zetten ons terug voor het raam en zien nog een hyena heel dicht aan de trein en in de verte olifanten, giraffen, buffels, impala’s, wilde beasts, … Echt wel een gratis safaritje, al rijdt de trein soms echt wel zo snel dat je maar een glimp kan opvangen van de beesten, toch gaat de tijd zo tenminste wat sneller vooruit want op het wildpark na rijdt de trein best traag en we hebben zo toch weer al enkele uren vertraging bij elkaar gesprokkeld.

We komen uiteindelijk om 20u Tanzaniaanse tijd (=19u Zambiaanse tijd = 18u Belgische tijd) aan in Dar Es Salaam, het is best al donker… We regelen ons een taxi die ons naar de Kigamboni ferry brengt. Een overzet ferry die ons voor maar 100 Shilling (5 cent) de baai van Dar Es Salaam overzet. Daar nemen we een kleine badjaje die ons naar ons verblijf (Kipepeo Beach Camp) brengt. Een hutje aan het strand, het ziet er echt leuk uit, hopelijk kunnen we morgen wat genieten van het strand. We eten iets kleins en kruipen ons bed in.

Maandag 7/02/11

We staan op en nemen een duik in de Indische Oceaan. Warm water, leuke golven, echt heerlijk!

Het uitzicht dat we hadden als we uit onze hut kwamen, zalig!
 Na ons ontbijt moeten we terug Dar Es Salaam in omdat het gisteren te laat was om onze trein voor volgende week terug te boeken. We stappen in de Badjaje en zijn weg!

Knus vanachter in de Badjaje (schrijfwijze kan fout zijn :))

Best grappige voertuigen!

Van het moment dat we de kust verlaten is het weer echt vreselijk! Vochtig, heet, zweterig! Niet normaal! Dit is toch niet de ideale periode om deze streek te bezoeken, niet het meest aangename weer en dus goed dat we een verblijf met zeebries hebben voor vandaag!
In de stad regelen we de ferry richting Zanzibar voor morgen en de trein voor volgende week, we boeken toch maar een heel compartiment deze keer, aangezien we geen zin hebben in al het geregel :). Daarna gaan we nog naar ‘Slipway’ een halfuurtje uit Dar Es Salaam, bekend voor zijn souvenirs … We kijken onze ogen uit en zien toch heel wat dezelfde dingen als vorig jaar.
Tegen 18 u zijn we terug in ons verblijf. Een snelle duik, een drankje, een hapje, slaapjes doen

Dinsdag 8/02/11

Op tijd op want we moeten de ferry halen. Zodra we door de overzetboot in Dar Es Salaam worden afgezet breekt het zweet ons uit. We kopen extra water en zijn heel blij dat er een wachtruimte met airco voor de ferry voorzien is! De ‘Kilimanjaro ferry’ gaat goed, we worden niet ziek maar zitten wel redelijk lang op de boot, precies toch niet de snelle ferry genomen :), ach ja, veel maakt het niet uit, we hebben tijd. We droppen onze valiezen in ons verblijfje wat heel basic is maar zeker goed genoeg. We wandelen naar het centrum en het oud fort om te gaan kijken waar het festival ‘SAUTI ZA BUSARA’ (= SOUNDS OF WISDOM) gaat plaatsvinden. Leuke setting zo in het fort al lijkt het vrij klein … we zullen zien! Er lopen wel heeeeeeel veel blanken rond, amai!

De festival weide, het lijkt klein maar er kan best veel volk op en het oude
fort is een leuk decor!

Voor het oud fort, Ngome Kongwe.

De festivalwei is omgeven door souvenirshops, hoe kan het ook anders :), we zoeken ons een restaurantje al zitten de meesten precies al vol. We vinden nog een plaatsje en bestellen ons een pizza.
Genoeg rondgewandeld voor de eerste dag, het warme vochtige weer maakt het best vermoeiend!

Woensdag 9/02/11

In de voormiddag boeken we onze festival tickets en zoeken we naar een wisselkantoor want de Shillings die vliegen er hier door :s :) ! We ontmoeten verschillende mensen en hebben een babbeltje met Matt en Shino (Amerikaan en Japanse) die in Kenia wonen, leuke mensen die we de komende festival dagen nog enkele keren tegen het lijf zullen lopen. Om 16u komt dan de ‘parade’ aan bij het fort. We stonden mooi opgesteld zodat we niets zouden missen maar wat blijkt… de parade is maar 5 groepjes lang ofzo :). Best wel teleurstellend!

De eerste dag begint trouwens nog een beetje in mineur. Als de groepen moeten beginnen begint het te regenen… ze hebben hier duidelijk geen rekening mee gehouden en dus geen afdak boven het podium voorzien waardoor de eerste dag met drie uur vertraging begint… we krijgen een variatie van verschillende traditionele groepen te zien. Niet echt dansmuziek en ook niet altijd onze smaak van muziek maar wel zeker heel interessant om eens te zien!
We zien trouwens Bi kidude optreden, een zeer bekende Tanzaniaanse zangeres die intussen al over de 100 jaar oud is! Als zij op het podium komt stormt het hele publiek naar voren, een echt icoon blijkbaar.

Een traditionele Tanzaniaanse groep.

Donderdag 10/02/11

We hebben geen stroom :s, wegens de regen en storm van woensdag ligt in heel Stone town de stroom uit… wat dus in ons hostel ook ‘geen water’ betekent. Best balen met zo’n zweterig weer maar ja… hoe toeristisch het ook is, het blijft Afrika hé!
We wandelen richting centrum en ik laat mijn haren invlechten want ze zien er op dit moment echt even niet uit en dan is dat invlechten soms wel handig :). Tegen de middag lopen we terug naar ons hostel en jawel, er is weer wat water, genoeg voor een frisse douche, zalig! :)

De tweede festivaldag is al veel leuker van sfeer. Er treed een Japans/Afrikaanse band op en ‘Groove Lélé’, een band uit Réunion. Best goed!  Ook ‘Les Frères Sissoko’ uit Senegal vergezeld van een Belgische violist (Wouter Van Den Abele) zijn echt leuk!
Toffe dag, vermoeid terug naar ons hostel waar we weer niet kunnen douchen, en dus met best wel smerige voeten ons bed in :s :).

Les Frères Sissoko met de Belg Wouter van den Abbeele!

Vrijdag 11/02/11

Aangezien we met ons guesthouse niet aan een strand liggen en het hier zo heet is, nemen we een bootje richting Prison Island. Het eiland bezoeken hebben we vorig jaar al gedaan, dit keer blijven we gewoon enkele uurtjes op het strand vertoeven, zalig!

In de late namiddag zakken we vervolgens af naar het fort. Ik laat me toch verleiden tot het zetten van een henna tatoo op m'n been, altijd leuk :-). Ik bestel een muzieknoot met wat traditionele versiersels rond, het resultaat is iets stoerder maar nog steeds tof en uiteraard wast het er over een drie tal weken af hé :).

De traditionele bands krijgen weer wat ruimte en dus blijft het publiek rustig zitten, tot ‘Bi Kidude’ voor een tweede maal op het podium verschijnt en alle Tanzanianen gek worden, vreemd toch :)

Bi Kidude, 103 en nog steeds op het podium!
Voor ons avondeten gaan we buiten het fort op zoek naar vis. Er heeft zich daar ter gelegenheid van het festival namelijk een heel leuk marktje ontwikkeld waar ze ’s avonds verse vis verkopen, in een chipati of een bananabread achtig iets, heel lekker! We proeven kingfish en Baracuda maar blijven erbij dat tonijn toch lekkerder is :). Heel gezellig wel, dit marktje! We proeven ook nog een glas versgeperst ‘sugarcane juice’ met ijs en limoen. HMMMMMmmm!

1 van de vele tafeltjes in het park met verse vis, sugarcane, chips, ...
Als we terug in het fort aankomen speelt ‘Blick Bassy’ uit Kameroen. Waaw, echt de moeite! Geen idee of we zijn cd kunnen kopen, of of hij een website heeft of iets dergelijks maar zeker de moeite om op te zoeken. Zalige zomerse Afrikaanse muziek! De derde dag wordt een echte feestdag! Eerst enkele rappers uit Zuid-Afrika en dan als afsluiter: the ‘Ottentik street Brothers’ uit Mauritius! Echt de band van het festival! Zalige reggea die het hele publiek in beweging zet! Echt goed!

Blick Bassy, toch wel één van onze favorieten!

Zaterdag 12/02/11

De tijd vliegt hier voorbij, we zijn al aan dag 4 van het festival aangekomen! We slapen uit in onze zweethut want de stroom is natuurlijk weer uitgevallen waardoor onze waaier uiteraard niet veel zin heeft :). Slapen tot de middag zodat we energie genoeg hebben om een hele avond te genieten, want als afsluiter vanavond staan de ‘Ottentik Street Brothers’ opnieuw geprogrammeerd, dus dat belooft!
We gaan op zoek naar een lekker ijsje maar met de stroom die uitlicht blijkt dat moeilijker dan verwacht. Uiteindelijk vinden we toch een restaurantje met lekker ijs, genieten want dit valt in Kasama dus absoluut niet te krijgen!

Festival dag vier levert ook weer leuke muziek op, vooral Sousou et Cissoko (Senegalees-Zweedse band) is echt de moeite. Ze bespelen gitaar/harp-achtige instrumenten waarvan we de naam nog steeds niet weten, en zijn echt leuk! Weer een naam om te onthouden dus!

We gaan nog helemaal uit de bol tijdens de funky-reggea Street Brothers en gaan weer best moe maar uitgelaten richting hostel!

Zondag 13/02/11

Bij het ontbijt eten we het laatste beetje Belgische chocolade op, die we met de post hadden aangekregen en voor de reis hadden gespaard. Hmmmm! Mathijs gaat de laatste details van ons ferry ticket nog regelen en legt zich dan ook nog even neer…
Op het festival stonden ook twee Zambiaanse bands gepland, waarvan we ééntje gisteren hadden gezien en vandaag opnieuw op het podium komt. Ze zijn ‘traditioneel’ maar brengen wel veel sfeer door bijvoorbeeld blanken op het podium te vragen en een ‘battle of dances’ te doen… een beetje zoals bij breackdance maar hier is het dan ‘wie kan het best met zijn heupen en achterwerk schudden, echt wel zalig!

Verder luisteren we ook opnieuw naar Blick bassy en naar Yaaba Funk, een groep uit de UK waar op voorhand veel rond te doen was, maar als ze op het podium staan vinden wij er toch maar niks aan… hun muziek is niet slecht maar het plaatje klopt zo niet. Wij dopen hen dus maar om tot ‘Wannabe Funk’… Als afsluitende band had het festival gekozen voor een traditionele Tanzaniaanse act, beetje spijtig want het zorgt niet voor zo heel veel sfeer.

Toch was het echt echt wel de moeite! Te onthouden zijn volgens ons vooral: ‘Blick Bassy’, ‘Ottentik Street Brothers’, Sousou et Cissoko en Les Frères Sissoco. Het festival is echt een aanrader om volledig ondergedompeld te worden in Afrikaanse klanken en ritmes. Verrast worden door de traditionele acts en volledig in beweging komen door de opzwepende reggea acts! Zalig!

Maandag 14/02/11

Na 5 dagen festival zijn we behoorlijk uitgeput. Vandaag is weer een ‘reisdagje’ we nemen de ferry en de overzetboot om in Dar Es Salaam weer op Kipepeo Beach wat te genieten van het strand.

We bereiden ons mentaal voor op weer een lange treinrit terug door nog wat te rusten op het strand, wat lekkers te eten en te drinken, en toch een beetje op tijd te gaan slapen!

Dinsdag 15/02/11

Op naar de trein! Als we aan de trein aankomen zien we dat twee gezinnen die ook op Kipepeo verbleven ook de trein nemen, best grappig. Duitsers die wel ‘maar’ tot Mbeya moeten. Er waren trouwens op het festival uitzonder veel Duitsers, Engelsen en Amerikanen, ook wat Hollanders, Zweden en Japanners maar echt wel weinig Belgen gezien :).

De trein vertrekt opnieuw met 1u en 15min vertraging, wat dus goed mee valt. Om 17u15 Tanzaniaanse tijd gaan we op weg. We zitten in ons eigen compartiment dus we zitten goed op ons gemak. Dieren kijken zat er niet in deze keer, want als we het gamepark bereiken is het reeds donker, spijtig! Na onze traditionele trein-maaltijd ‘kip met rijst’, kruipen we al snel onze slaapzak in want toch best moe!

Woensdag 16/02/11

Ook de volgende treindag slapen we nog veel, beetje buiten kijken, beetje Bao spelen (typisch spel voor hier, Mathijs had spijt dat hij vorig jaar geen ‘reisversie’ van het spel gekocht had, dus heeft hij dat nu maar gedaan :)). Tegen 16u kwamen we op de gang een vriendelijke Duitser tegen, die nog wat vragen had over Zambia… en hij kloeg over de vele kakkerlakken in zijn compartiment op de trein… Tiens, wij hadden er maar enkelen… maar uiteraard de uren erna kwamen er meer en meer boven, zodat we uiteindelijk zeker 20 kakkerlakken gedood hebben, brrrr. Het avondeten smaakte niet meer zo echt met al die beestjes rond ons. Valies opruimen en hopen dat we gingen aankomen! Wachten en wachten en niet proberen in slaap te vallen! Om 4u30 (donderdagmorgen) kwamen we dan toch eindelijk aan! We namen samen met een Peace corps meisje dat plots in Kasama af moest en geen slaapplaats had en dus bij ons mocht logeren, een taxi en waren zo blij om in ons bed te liggen! Moe maar heel erg voldaan van ons nieuw avontuur zijn we allebei als een blok in slaap gevallen, dromend van de Afrikaanse muziek onder de Afrikaanse zon :)

Donderdag en vrijdag 17-18/02/11

De komende dagen lassen we een beetje rust in om te bekomen van de reis. ’n Beetje uitslapen, de blog schrijven, verhalen vertellen van onze reis naar Zanzibar en vooral ook op tijd slapen in ons eigen bed! :)

Zo, dat was het weer,
Volgende week hopen we opnieuw met leuke schoolverhalen te komen,
want we hebben de kindjes toch best wel gemist!

Tot de volgende!

Groetjes

Hanne en Mathijs

1. Zo te lezen zijn jullie al geroutineerde reizigers geworden,fantasties!!
    Zutendaal,zon,+6°c lichte wind.

Groetjes,Tilla&Arnold

2. Man man, zo tof! K krijg heimwee. Ik heb mijn Afrika-album er nog eens bijgenomen... Ik wil terug :-). Amuseer jullie!

3. Alleen die trein, die moet er voor mij niet meer bij :-)